NOCLEGI
 
 
Noclegi w ...
Strona Główna
Ustka
Orzechowo
Przewłoka
Poddąbie
Rowy
Duninowo
Wodnica
Machowino
Machowinko
Poleć nas znajomym


Nowości
Administracja
Oferta/Regulamin
Dodaj obiekt
Moje ogłoszenie
Napisz do nas
Wszystkie artykuły
LINKI
Mapa serwisu
Polityka prywatności
Logowanie





Nie pamiętam hasła
Ustka port

Port w Ustce

Przystań morska w Ustce istniała już w XIV wieku. Pierwsze mola i pomosty zbudowano z drewnianych skrzyń, które wypełniono kamieniami.
Pierwsze informacje o porcie w Ustce pochodzą z 1310 roku.. W tym okresie Ustka była własnością Słupska i pełniła funkcję jego portu, obsługującego cały handel z ziemi słupskiej. Zawijały tu statki z Angli, Holandii, Szwecji i Polski. Rozwój handlu z zamorskimi krajami przyczynił się do wzrostu zamożności mieszkańców Ustki, która w XVII wieku stanowiła już konkurencję dla słupskich mieszczan. W 1623 roku doszło do otwartego buntu usteckich rybaków, żeglarzy i rzemieślników. Zamieszki zostały opanowane przez słupskich najeźdźców, przy okazji splądrowano Ustkę. Protest Ustczan przyniósł jednak pewne korzyści. Rada miasta Słupska podjęła decyzję o rozwoju portu usteckiego, niestety działania wojenne( zajęcie Pomorza przez wojska carskie, póżniej szwedzkie) udaremniły plany słupskich rajców. W 1652 roku, na mocy porozumień pokojowych, Ustka oraz Słupsk zostały przyłączone do Brandenburgii. W okresie wojny trzydziestoletniej ustecki port  bardzo zubożał. W 1643 roku wielki sztorm spowodował zapiaszczenie portu i na długie lata uniemożliwił statkom wpływanie do portu. Dopiero w 1831 roku port w Ustce stał się portem państwowym i przystąpiono do rozbudowy infrastruktury portowej. Przed I wojną światową port w Ustce był największym portem handlowym na Pomorzu. Tuż przed wybuchem II wojny światowej rozpoczęto przygotowania do dalszej rozbudowy portu. Planowano wykonanie nowych, wybiegających daleko w morze falochronów i budowę rozległego awanportu po zachodniej stronie Ustki. Wybuch działań wojennych przerwał zaawansowane prace budowlane, do których po 1945 roku już nie powrócono. Do dziś pozostały resztki zachodniego falochronu, przypominające lata dawnej świetności Ustki. Po II wojnie światowej port w Ustce stacił swoje znaczenie handlowe. W porcie zbudowano stocznię, która przez wiele lat dawała zatrudnienie mieszkańcom Ustki - dziś pozostały po niej tylko odstraszające turystów stare magazyny. Obecnie port służy miejscowym rybakom, żeglarzom i turystom, którzy mogą wybrać się na wycieczkę morską kutrem, statkim wycieczkowym lub promem popłynąć na Bornholm. Warto wspomnieć, że wycieczki na Bornholm organizowano już w latach 1910 - 1912. Między Ustką a Bornholmem kursował wtedy regularnie parowiec "Hela", który mógł pomieścić 600 osób.

Port w Ustce - 1925 rok  Ustka - port 2009

Port ok.1930 r.  W usteckim porcie -2009 r.

 
POLECAMY NOCLEGI
Ustka. Willa "Janina"
Pokoje u Antoniny
Ustka."Pod Trójką"
Ustka apart. "Joanna"
Gościmy
 
Top! Top!